Deel 2: Hoe houd je structuur in je dag tijdens deze sociale isolatie? Aan de slag!

Ik ga er niet omheen draaien, de komende tijd zal veel van de verantwoordelijkheid van je studie bij jezelf komen te liggen. Docenten zijn druk bezig om de lesstof op een andere manier tot jouw beschikking te stellen en de structuur van je dag is eigenlijk helemaal weg. Hoe kun je ervoor zorgen dat je toch lekker bezig blijft, ook met je studie? Deze blogreeks gaat je helpen!

In de vorige blog deelde ik al een hoe je je dag goed kunt starten. In deze blog gaan we verder met je dag. Dus je hebt net opgehangen met je studiegenoot en je hebt gedeeld wat voor jou het belangrijkste is van vandaag. En dan gaan we aan de slag, maar dat kan soms best lastig zijn. Daarom deze tips:

Aan het werk!

Studeren, lezen, schrijven, online college volgen, skype met je projectgroep. Er zijn genoeg dingen te doen voor je studie. Maar ermee beginnen kan soms echt een uitdaging zijn. Wat fijn kan zijn is de Pomodoro-techniek:

Zet je timer op je telefoon op 25 minuten, spreek met jezelf af dat je 25 minuten gaat werken aan je studie en zorg dat alle afleiding uit staat. Dus geen Instagram of Whatsapp.

Weet je dat je dit moeilijk vindt? Zet je telefoon op vliegtuigstand, dan gaat de wekker wel af maar staat de rest even uit.

25 minuten knallen en dan gaat ineens die wekker al! Het beste is om 25 minuten bezig te zijn en 5 minuten pauze te nemen.

Blijf niet zitten in deze pauze maar kijk of je er wat beweging in kan gooien. Bijvoorbeeld wat te drinken halen. Om de vier ‘pomodoro’s’ mag je jezelf trakteren op een langere pauze van 15 minuten. Met deze techniek ben je verzekerd van pauzes en de voldoening dat je aan de slag bent om zo goed mogelijk voorbereid te zijn.

Pauze

Zorg ook nu voor goede pauzes tussen je werkblokken door. Naast de pauzes die je bij Pomodoro hebt plan ook bijvoorbeeld een goede lunchpauze in. In deze pauze mag je alles loslaten. Zorg met gezond eten goed voor jezelf, doe een powernapje (dat kan nu ;)) en vooral even waar jij behoefte aan hebt. Zo kun je weer met frisse energie door!

Buiten

Een mens kan niet zonder buitenlucht en daarom ga elke dag minimaal 30 minuten naar buiten. Mits je natuurlijk geen gezondheidsklachten hebt. Zolang je 1,5 meter tussen elkaar houdt en je goed je handen daarna wast hoeft dat geen extra kans op besmetting op te leveren (bron: Rutte ;-)). Doe dit bijvoorbeeld rond 15:30u om het middagdipje voor te blijven en ga daarna nog kort even knallen.

Als je buiten bent let dan echt op je omgeving, wat hoor je, wat zie je, ruik je en voel je? Dat maakt dat je ook weer gevoel krijgt van wat er NU voor je speelt en niet te veel druk te maken over wat er allemaal nog eventueel gaat komen.

Stay healthy,

Liefs Marian

—————————

Meer lezen over structuur houden tijdens deze sociale isolatie? Check hieronder de reeks:

Deel 1: Start je dag goed!

Deel 2: Aan de slag!

Deel 3: Blijf bij jezelf!

 

 

Je las een blogartikel van Gelukkige Student. De website van Marian Blaauwgeers om met meer zelfvertrouwen en minder stress je studententijd te beleven.