Hoe zorg je door beweging voor minder (tentamen)stress?

In de tentamenperiode moet er veel gebeuren. In een paar dagen moet je verschillende prestaties leveren. Je tentamens goed voorbereiden, studeren en natuurlijk ze maken (met als doel een voldoende). Dit zorgt ervoor dat het een stressvolle periode is. En dat voel je ook zeker in je lichaam. Klachten zoals slecht slapen, hoofdpijn, nekpijn of zelfs misselijk zijn allemaal tekenen dat je (te veel) stress ervaart. De oplossing? Krijg door beweging minder tentamenstress.

Laat ik ermee beginnen dat stress an sich niet verkeerd is, want het helpt om je door alle taken die je moet doen heen te worstelen. Alleen kan het gevoel van stress heel vervelend zijn. Vooral als je tijdens die piekmomenten moeilijk kan ontspannen. Wetenschappelijk is het ook nog bewezen dat het schadelijk is voor je lichaam. Kortom, wat kun je eraan doen? In deze blog deel ik een paar tips over hoe je hiermee om kunt gaan.

1. Energie

Tijdens deze stressvolle periode is het erg belangrijk dat je goed in je energie zit. Dat je dus niet alleen maar boven je boeken zit te suffen. En een goede manier om ervoor te zorgen dat je energie goed blijft is door te bewegen. Dan weer rondje (hard)lopen, wielrennen, fitness, yoga, fietsen, voetbal, hockey, zwemmen, huppelen, dansen… Oké, ik ga niet alle sporten of vormen van beweging opnoemen, maar er is zo veel mogelijk!

Ga eens ervaren welke sport jou energie geeft, juist in deze stressvolle periode!

2. Plan je momenten in

Het is zo verleidelijk om maar door te gaan en door te gaan in deze periode. Maar daarmee brand je jezelf echt op. Hoe vaak ik wel niet hoor van studenten die na een tentamenperiode ziek zijn, dat hoeft echt niet! Wil jij ook door beweging minder tentamenstress? Je bent waarschijnlijk al aan het studeren volgens een planning. Pak die er eens bij, hoe vaak staat sporten op de planning? En net zo belangrijk hoe vaak staat ontspanning op deze planning? Trust me, als je het niet inplant gebeurt het niet. Dus wanneer ga jij het de komende weken het inplannen?

3. Zorg voor ontspanning

Je lichaam geeft energie wanneer het in beweging is geweest. Super fijn maar herstel is net zo belangrijk. Maar hoe doe je dat als je het zo druk hebt? Plan het in is ook hierbij key. En als je tijd voor ontspanning hebt ingepland, gun het jezelf dan ook. Natuurlijk voelt het wellicht onrustig of gek als je een tijdschrift erbij pakt terwijl je moet studeren. En dat is oké, probeer daar zonder oordeel van te genieten. Want als je niet herstelt kun je niet die topprestatie leveren.

_ _

Je las een blogartikel van Gelukkige Student. De website van Marian Blaauwgeers om met meer zelfvertrouwen en minder stress je studententijd te beleven.