Iedere student mag op eigen tempo studeren – in gesprek met Arianna Pranger
Een tijdje geleden sprak ik voor de Gelukkige Student Podcast met Arianna Pranger, docent in Leiden op het gebied van farmacie. We zaten midden in Corona en hadden het over het onderwijs is ingeregeld. Arianna werkt zelf in de praktijk als ziekenhuisapotheker en combineert dit met het onderwijs. In 2021 werd ze genomineerd als docent van het jaar en belandde ze in de finale. Voor haar voelde dit als winnen en ze was verrast met de nominatie.
In deze blog lees je meer over ons gesprek!
Visie op het onderwijs
Arianna was genomineerd voor docent van het jaar van 2020. Een eervolle nominatie waarbij ze bij de top vier eindigde. Na de uitslag nam ik met haar deze podcast op waarin we het hadden over haar visie op het onderwijs. Arianna: “ik vind het vooral belangrijk dat iedere student op zijn/haar eigen tempo mag studeren. Natuurlijk moet je tijdens het studeren bepaalde doelen halen, maar de route hiernaartoe verschilt voor student.” Hoe ze dat doet? “Door aan te geven dat ik ook maar een mens ben die docent is. Die kwetsbaarheid is belangrijk voor studenten. Je moet dicht bij jezelf blijven als docent.”
De waarde van praktijkervaring
Arianna denkt dat haar praktijkervaring in combinatie met het onderwijs de kwaliteit van het onderwijs alleen maar kan versterken. “Doordat ik precies weet wat er in de praktijk van pas komt en wat niet werkt heel fijn voor studenten. Studeren kan best abstract zijn voor studenten, maar als je voorbeelden uit de directe praktijk kan gebruiken, wordt het duidelijk voor studenten waar zij straks misschien terecht komen.“
Kansen pakken tijdens online lessen
Arianna en ik spraken elkaar tijdens het online lesgeven. “Het is lastig om iedereen erbij te houden en in individuele gesprekken krijg ik dat ook vaak terug van studenten. Het is lastig om te zien dat mijn studenten zo veel moeten missen van het studentenleven.” Maar het is niet alleen maar slecht. “Er zijn ook voordelen van de online lessen. Je hebt verschillende werkvormen die je meer kunt toepassen en het geeft ook mogelijkheden. Zo vroeg ik eens tijdens een van haar lessen aan haar studenten om een videopodcast op te nemen. Dat had ze niet gedaan als er fysieke lessen zouden zijn.”
Ben je benieuwd naar haar verdere verhaal? Ons hele gesprek kun je beluister via de Gelukkige Student podcast