3 tips voor minder stress tijdens de laatste weken van dit studiejaar

Oef, de laatste loodjes van dit studiejaar. Ben je stiekem de dagen aan het aftellen voor de zomervakantie? In overleefmodus tot je die deadlines hebt gehaald? Ik geef je drie tips voor minder stress, zo ga je fluitend het einde van het jaar tegemoet.

The most effective way to do it, is to do it – Amelia Earthart

Uitstelgedrag

Als ik veel te doen heb kan ik bijna net zoveel veel tijd kwijt zijn aan het nadenken over wat ik allemaal moet doen. Om dit te voorkomen schrijf ik, wanneer ik daarover aan het nadenken ben (vaak voordat ik ga slapen) alles op wat in mijn hoofd zit. Dan heb ik het in ieder geval genoteerd en weet ik dat ik het niet meer vergeet.

Vervolgens is de beste manier is om al die dingen gewoon ook echt te gaan doen. Ben je ‘s morgens scherper dan einde van de dag, zorg dan dat je de kleine makkelijkere taken naar het einde van de dag schuift.

Zorg dat je een realistisch aantal to-do’s op je takenlijst hebt staan. Niks is frustrerender dan een to-do lijst waar geen einde aan komt. Probeer in te schatten hoe lang jij voor een opdracht of verslag nodig hebt en deel dit in blokken in. Of knip ze op per week zodat je niet alles op één lijst krijgt.

Liever het einde van je dag je hele to-do lijst af dan nog een lijst van 20 items die op je wachten. Heb jij weer tijd over om van je vrije tijd te genieten.

Neem daarnaast ook voldoende pauze en zorg dat je goed voor jezelf zorgt. Drink voldoende water en probeer voldoende te slapen. Dat gaat nu natuurlijk makkelijker als je niet over alles aan het denken bent.

Stop met multi-tasken

Het lijkt heel effectief om dat verslag af te typen en tegelijkertijd WhatsApp te checken, maar ons brein is daar niet op gemaakt. Probeer liever één ding met volle aandacht te doen in plaats van verschillende dingen tegelijk. Doordat je je volledig focust op één taak kom je veel beter in de flow. Wanneer je die hebt afgerond, lekker afstrepen van je lijst en door naar de volgende.

Probeer grote taken op te splitsen zodat je een taak ook echt volbrengt. Dat werkt veel beter voor je hoofd. Dus niet: ik moet hoofdstuk 1 t/m 8 lezen van Boek X, maar elk hoofdstuk (en eventueel paragrafen) apart op je to-do lijst zetten en starten maar met het wegstrepen!

Maar tips voor minder stress: ademhalingsoefening

Wanneer je in de stress zit kan de manier van ademhalen je stress verminderen. Doe daarom de volgende ademhalingsoefening:

Haal drie keer heel diep adem: niet uit je borst maar uit je buik. Leg daarvoor een hand op je buik (bij je navel), adem in zodat je buik uitzet, adem uit zodat je buik zich helemaal intrekt.
Herhaal dit drie keer. Deze oefening kun je doen tijdens het studeren, voordat je een tentamen doet of voordat je een presentatie geeft. Herhaal eventueel zo vaak dat je er rustiger van wordt. Je zult merken dat je hartslag naar beneden gaat en daarmee ook je stress.

Nog meer leren over hoe je met tentamenstress om kunt gaan? Download hier GRATIS het e-book: 5 tips voor minder tentamenstress.

Ben je helemaal klaar met deze zware, laatste loodjes? Tijd om het volgend jaar anders aan te pakken! Geef je op voor de Gelukkige Student Academy en leer o.a. over omgaan met stress, planning, voor jezelf kiezen en hoe jij volgend jaar een topjaar gaat creëren! .

Liefs, Marian