Hoe Dilara rustig blijft tijdens de tentamenweek

Danique Dellebarre

In Stress Posted

Deze blog werd geschreven door student Dilara Bayram. Ze is student HBO- rechten in Groningen. Ze deelt graag haar verhalen om te laten zien dat studenten niet alleen zijn. 

De tentamenweek komt er binnenkort weer aan. De week waarin iedere student leeft voor zijn of haar tentamens. Een chaotische periode waarbij je de tentamens boven jezelf zet. Dat is vaak hoe de tentamenweken gaan. 

Een chaotische routine en een chaotisch hoofd vol met stress over de komende tentamens. ‘Zou er oprecht iemand zijn die kalm en rustig kan blijven tijdens de tentamenweek?’ Dit vroeg ik mezelf altijd meerdere keren af. 

Tentamenweek zonder stress

Het antwoord is: Ja! Het is mogelijk om een tentamenweek te doorkomen zonder stress. Natuurlijk heeft iedereen een eigen manier van leren en een eigen manier hoe ze omgaan met de stress die daarbij komt kijken. Voor mij was het altijd dat ik alle theorie wou lezen om er zeker van te zijn dat ik geen stof zou missen. Dit is nog steeds de manier waarop ik het aanpak bij bepaalde vakken. Echter is de manier van omgaan met stress bij mij wel veranderd. 

Een goede routine

Op internet en sociale media zag ik altijd dingen voorbij komen over hoe belangrijk een routine is en hoe belangrijk het is om te rusten tijdens het leren. Ik nam dit vaak niet serieus, met de gedachte dat ik liever 10 uur achter elkaar aan leerde dan telkens een pauze. Nog steeds vind ik het fijn om lang door te leren, maar ik heb wel geleerd dat af en toe een pauze écht nodig is en belangrijk. Nu leer ik bijvoorbeeld van half 9 tot 1 en neem ik dan een lunchpauze.

Dat is nog zoiets wat ik niet deed tijdens mijn tentamens: goed eten. Vaak dan at ik een hele dag niks en at ik dan na het leren in de avond. Of ik kocht dan wortels of tomaten en dan at ik een hele dag alleen maar wortels of tomaten, waardoor ik na een tijd geen wortels of tomaten meer kon zien. Het zijn echt de kleine dingen die een verschil maken in je routine. Meer rust nemen, goed eten, even een frisse neus halen. Vroeger dacht ik dat dit echt onzin was als ik goede cijfers wou halen. Nu zie ik juist in dat deze dingen er juist voor zorgen dat ik langer door kan gaan. 

Concrete planning

Wat mij ook heel erg helpt is een planning maken met vaste tijden. Bijvoorbeeld: om 07.00 uur opstaan, om 08.00 uur ontbijten, om 09.00 uur beginnen met leren enzovoort. Natuurlijk kan niet alles volgens deze planning gaan en wijzig ik het gedurende de dag soms ook. Echter werkt deze manier voor mij wel, omdat ik het fijn vind om te plannen want anders wordt het een zooitje in mijn hoofd. Als ik alleen opschrijf vandaag ga ik beginnen met bijvoorbeeld hoofdstuk 10 dan blijf ik het uitstellen. Want ja, ik heb in principe nog heel de dag om hoofdstuk 10 af te maken. Als ik een plan maak dan blijft het overzichtelijker en zorg ik dat ik tijd voor mezelf inplan, tijd maak om te gaan wandelen en tijd inplan voor andere taakjes.

Daarnaast plan ik ook tijd in om leuke dingen te doen met vrienden. Bijvoorbeeld samen lunchen tijdens mijn lunchpauze met een vriendin, of even wandelen in de middag. Zo heb je en de dingen gedaan die je wil doen en zorg je ook dat je leuke dingen doet. Het leven is niet alleen maar leren of werken. 

Het heeft mij echt geholpen om mezelf meer de prioriteit te geven. Natuurlijk pakt iedereen het anders aan, dit is de manier die mij heeft geholpen om te leren voor mijn vorige tentamen zonder stress. 

Ik hoop dat iedereen een kalme en rustige tentamenweek mag hebben!

Wil je meer blogs van studenten lezen? Je vindt ze hier. 

0 Comments

Leave a Comment