3 tips tegen de after vakantiedip

“Don’t cry because it’s over. Smile because it happened.”

Vakanties zijn toch wel echt heerlijk! Vooral de meivakantie vind ik een super leuke vakantie. Je hebt koningsdag, met een super goed feestje op koningsnacht. Op 5 mei bevrijdingsfestival en vaak is het vanaf de meivakantie ook mooier weer.  Je kan lekker wat extra dagen werken, maar bovenal heerlijk thuisthuis zijn. Je bekende omgeving, bij je ouders thuis en je lekker even laten verzorgen. Maar zoals bij alles komt ook aan deze heerlijke vakantie weer een eind.  

Je moet weer terug naar je kamer, de studie begint weer en het is weer volle kracht vooruit! Om na deze heerlijke vakantie weer fluitend aan de studie te gaan, deel ik 3 tips met je:

Tip 1 –  Maak van Sundaynight -> Fun-night

Het beste is natuurlijk om structureel het gevoel dat je hebt op zondag (of maandagochtend) aan te pakken. Maar als je zondag al met een leuke activiteit hebt afgesloten, begint je week heel anders dan als je zondag al baalt dat je weer ‘terug’ moet. Een paar tips:

  • Plan een sportdate in. Rondje hollen door het park, op je fiets door een nieuwe wijk in de stad of een wandeling met goeie muziek op. Je maakt daarmee  onder andere Endorfine en Dopamine aan waardoor je je lekkerder voelt. Nog een voordeel door te bewegen zal je beter slapen (mits je niet te laat begint met sporten natuurlijk).
  • Geef een etentje bij jou thuis en nodig je vriendinnen uit voor een 3 gangen diner, of kook gezellig samen. Zo kan je meteen bijkletsen over wat jullie in de vakantie beleefd hebben.
  • Kijk naar een show van cabaretier of een comedyserie. Zelfs al lach je maar 1 keer dat maakt al onder andere Endorfine  en Dopamine aan en zorgt voor een geluksgevoel. 🙂

Tip 2 –  Luister goed naar je lijf

Als je je rot voelt is het wel eens lastig om goed voor jezelf te blijven zorgen. En laten we wel zijn: als we honger hebben of moe zijn, worden we niet perse blijer van. Dus zorg zeker in het begin van de week goed voor je lijf.

  • Ben je moe, pak een powernap. Bijvoorbeeld als je in de trein of bus naar je kamer zit. Maar let op! niet langer dan 30 minuten. De ideale powernap duurt tussen de 20 á 30 minuten. Lang genoeg om weg te dromen maar kort genoeg om niet in diepe slaap te vallen. Het beste is tussen 14 en 15u ‘s middags, wanneer je 7u wakker bent geweest.
    Een goede truc die taxichauffeurs hiervoor gebruiken is in slapen vallen met de sleutels in je hand. Als je in diepe slaap komt, ontspannen al je spieren en laat je de sleutels dus vallen. Door het geluid van de rinkelende sleutels ben jij op slag wakker.
  • Drink een dopper met water. Een klein beetje uitdroging versterkt het gevoel van vermoeidheid en water helpt dat tegen te gaan.
  • Zorg dat je voldoende (gezond) eet. Food is fuel for the body, dus vergeet niet op tijd te ‘tanken’ anders sta je stil langs de weg.

Tip 3 – Maak andere keuze

Ik snap dat het nou eenmaal ‘moet’. Je moet weer bezig met je studie, je moet weer terug naar je kamer en je drukke schema moetje weer oppakken. Dat alleen al kan je humeur aardig beïnvloeden. Kies daarom voor blijere gedachten, dan zal je humeur rustig mee veranderen. Een paar voorbeelden:

Beter van niet gedachtenBlijere gedachten
Gadver nu moet ik weer naar mijn kamer toeIk kan straks mijn studiegenootjes weer zien.
Ik moet ook nog boodschappen doen, écht geen zin in Straks nog even boodschappen doen, waar heb ik vet veel zin in? Dat ga ik kopen.
Hoe irritant! Deze trein is echt overvol Oeh mijn lievelingsnummer komt voorbij in mijn shuffle op spotify.

Ik ben benieuwd hoe je deze tips toegepast. Stuur me een berichtje via Facebook of Instagram, of stuur een mail naar groei@gelukkigestudent.nl.