Hoe help je jouw studenten met het maken van keuzes?

Marian

In Voor docenten Posted

‘Je student laten praten voor het merendeel van de tijd en dan echt luisteren is heel erg belangrijk’.

Hoe help je studenten met keuzestress? Hoe werkt het proces van keuzes maken? Wat is jouw rol als docent hierbij? Voor de Gelukkige Student Podcast ging ik met Jeanine Schroeijers in gesprek over keuzes maken. Jeanine is werkzaam bij Curio en werkte mee aan de ontwikkeling van het lesprogramma: Keuzes maken doe je zo!. Ons gesprek is nu te lezen in deze blog!

Jeanine, wil je jezelf even kort voorstellen? 

“Ik ben Jeanine Schoeijers en werkzaam bij Curio. Sinds vorig jaar geef ik de lessen Loopbaan en ik werd gevraagd voor een denktank. De denktank had als doel iets te ontwikkelen om studenten te begeleiden in leven lang ontwikkelen. En dan specifiek in het begeleiden van studenten met het maken van keuzes. Dus het bewustwordingsproces, hoe stimuleer je een student om een keuze te maken en wat vraagt het van jou als loopbaanbegeleider en/of slb-er. Zo kwamen we uiteindelijk bij Marian terecht en ontwikkelde we samen: Keuzes maken doe je zo!.”

Wat maakt het lastig voor studenten om keuzes te maken?

‘Ze zijn erg jong tussen 16 – 21 jaar en ze vinden het keuzes maken lastig. Ook zijn studenten maar kort bij ons, onze opleidingen zijn vrij kort (1 tot 2 jaar). Werken, vrienden, sporten, school, ze hebben zoveel keuzes. Een passende quote daarbij is: ze hebben een kast vol kleding maar niets om aan te trekken. Ze ervaren snel keuzestress. Bijvoorbeeld qua (vervolg)opleiding, want er is veel keuzeaanbod over wat ze kunnen en willen doen.

Daarnaast krijgen ze zoveel prikkels en willen ze overal bij horen. Ze staan continu ‘aan’ en daardoor ontstaat er veel ruis. Hierdoor is het nog lastiger om te bedenken, wat wil ik nou? Los van alles wat iedereen wil en/of verwacht.

Ook merk ik dat ze graag de perfecte keuze maken en ze vinden het lastig te accepteren dat keuzes voor en nadelen hebben. Als ze keuze hebben gemaakt kunnen ze (voor hun gevoel) nooit meer een andere keuze maken. Ook al voelt de keuze niet goed of vinden ze het niet leuk; ze zitten vast in hun keuze. Je ziet dan de motivatie wegzakken, ze laten het hoofd hangen en maken geen huiswerk. Maar het mooie is, je kan altijd een keuze maken! Of je gaat ervoor of je gaat naar een andere opleiding. Daarin kan je de student echt helpen om dit in te zien.”

Wat is dan de rol als docent in een keuzeproces? 

“Het is belangrijk om echt te luisteren naar de studenten. Dus echt de student voor merendeel van de tijd laten praten. Daarin ben je een luisterend oor en je kan ze meehelpen als ze een lastige keuze willen maken. Bijvoorbeeld als ze een tussenjaar willen of naar een andere opleiding te gaan. Foute keuzes maken hoort bij het leven en je kan altijd andere keuze maken en die ruimte bieden aan studenten.”

Hoe stimuleer je studenten om (online) met deze lessen mee gingen doen?

“Ik probeer positief en stimulerend te blijven. Ik ben gewoon blij als ze er allemaal zijn en als ze dan meedoen is dat echt super!! Specifiek voor Keuzes maken doe je zo! is het fijn dat het korte, duidelijke en overzichtelijke lessen zijn. Daarnaast heeft elke les wel een andere inhoud/oefening of insteek waardoor het gevarieerd blijft. Dat maakt het ook leuk om te geven.

Het is voor de studenten niet alleen luisteren maar ook allemaal dingen doen en dus heel toepasbaar. Ze willen niet uren luisteren en het is zo belangrijk dat de opdrachten goed aansluiten bij hun belevingswereld. Daardoor komen ze ook dingen van elkaar te weten en dat vinden ze ook heel leuk. Ze leren ook echt van elkaar!”

Heb je nog een tip voor docenten die met Keuzes maken doe je zo! werken?

“Als docent kan het best spannend zijn om de inhoud wat meer bij studenten te laten. je hebt snel de neiging om ze veel te begeleiden en ze aan de hand mee te nemen. Maar je moet proberen om het ook zoveel mogelijk bij de studenten te laten. Dat is soms ook heel moeilijk en soms willen studenten meer begeleid te worden. Ook bij keuzes maken, als je daar een gesprek aan koppelt, laat ik de student vooral praten. En dan komen ze achter dingen waar ze eerder misschien niet zelf aan dachten.”

Wil je het gehele gesprek tussen mij en Jeanine terugluisteren? Dat kan!

Via Spotify: https://open.spotify.com/episode/4u7nGEg8PijdnwKUpwjxul?si=e258efa107994582

Via Apple podcast: https://podcasts.apple.com/us/podcast/hoe-help-je-jouw-student-met-keuzes-maken/id1476979731?i=1000518805064

Via Google podcast: https://podcasts.google.com/feed/aHR0cHM6Ly9hbmNob3IuZm0vcy9kNWNmNjY4L3BvZGNhc3QvcnNz/episode/ZDZhNTU0OTUtNzJiZS00MjEzLWE5MGQtNmIxY2EwMWJjODRl?sa=X&ved=0CAUQkfYCahcKEwjwnvCft7DzAhUAAAAAHQAAAAAQJw

Veel luisterplezier! Liefs Marian

 

0 Comments

Leave a Comment