Ikigai oefening

Eerder schreef ik al een boekreview over het werkboek; Vind je Ikigai. (lees hier). En vaak krijg ik de vraag om een Ikigai oefening te delen. Wat is Ikigai? Waar kom jij ‘s ochtends je bed voor uit? Ontdek de geheimen van het Japanse eiland Okinawa, waar het grootste aantal gezonde honderdjarigen ter wereld woont.

Volgens de Japanse traditie heeft iedereen een Ikigai, een reden van bestaan. Het is één van de geheimen van een lang, tevreden en gezond leven, zoals de inwoners van Okinawa het leiden. Op dit Japanse eiland wonen meer gezonde en actieve honderdjarigen dan waar ook ter wereld.

Sommige mensen hebben hun Ikigai al gevonden, maar velen zijn er nog steeds naar op zoek. In het werkboek word je aan de hand meegenomen in het vinden van je Ikigai. Ik deel graag een Ikigai oefening met je zodat je alvast een beetje op weg wordt geholpen.

Allereerst het model achter Ikigai. Wat je wilt is dat je graag in jouw element terecht komt waar verschillende aspecten samenkomen. 

bron: vind je ikigai pagina 81.

Ikigai oefening

De bedenker van de psychomagie, Alejandro Jodorosky, zei dat als je niet weet wat je leuk vindt, je moet beginnen met op te schrijven wat je niét leuk vindt. Al afstrepend kom je vanzelf bij wat je wél leuk vindt. Op die manier beginnen we met deze oefening:

1. Noteer wat je niet leuk vond om te leren

Je kunt beginnen bij de vakken waar je op school of tijdens je verdere opleiding een hekel aan hebt(had), en schrijf op waarom.

2. Stel een lijst op van klusjes die je stomvervelend vindt

Als je werkervaring hebt, noteer dan van welk werk je een leeg of een naar gevoel kreeg, en vertel ook precies waarom.

3. Inventariseer welke dagelijkse dingen je niet leuk vindt om te doen

Het kunnen huishoudelijke taken zijn, de indeling van je agenda of een dagelijkse verplichting waarvan je een rommelend gevoel krijgt, en stel jezelf weer de vraag waarom.

4. Bepaal de gemeenschappelijke noemer van alles wat je niet leuk vindt

In welk opzicht lijken de ‘stenen’ op je negatieve lijsten op elkaar? Als je daarachter bent, weet je welke je moet mijden tijdens de zoektocht naar je ikigai. 

  • Ervaar je steeds terugkerende taken als last of vind je het juist vervelend om dingen te doen waarvoor je creatief moet denken of besluiten moet nemen?
  • Zijn het bezigheden die je alleen doet of samen met anderen?
  • Zijn deze taken van buitenaf opgedragen of hangen ze alleen van jezelf af?
  • Vragen ze fysieke of intellectuele inspanning?

5. Noteer vervolgens alles wat je graag doet, of hebt gedaan in dezelfde categorieën als hiervoor

  • Basisschool en vervolgopleiding
  • Werk
  • Alledaagse taken

6. Bepaal de gemeenschappelijke noemer van alles wat je graag doet aan de hand van dezelfde vragen als bij punt 4

Voeg er deze vijfde aan toe: is er eenzelfde gebied of idee wat jouw element (ikigai) omschrijft.

7. Doe je een van deze prettige bezigheden niet meer?

Waarom ben je ermee opgehouden? Wat kun je doen om die activiteiten weer op te pakken?

8. Maak een lijst van de dingen die je graag doet of hebt gedaan

Wat staat bovenaan? Hoe kun je dit sterker in je leven aanwezig laten zijn? 

9. Stel jezelf de vraag

Stel jezelf, nu stilaan zichtbaar wordt wat je boeit, de hamvraag: wat heb ik altijd al graag willen doen, maar tot nu toe nog niet gedurfd?

10. Besluit

Hoe, waar en wanneer ga je beginnen? Onderteken deze verplichting aan jezelf. 

Met deze oefening zet je een stap in het verder ontdekken van je Ikigai. Deze Ikigai oefening komt uit het werkboek: Vind je Ikigai. Wil je verder met deze ontdekkingstocht? Bestel dan het werkboek via bol.com.

Veel succes met het maken van deze Ikigai oefening!

– –

Je las een blogartikel op Gelukkige Student. De website van Marian Blaauwgeers om met meer zelfvertrouwen en minder stress door je studententijd te gaan.